Goede ideeën beginnen bij een biertje. Of gaan over een biertje. Of, om precies te zijn: een brouwerij. Brouwerij en restaurant De Prael werd zeventien jaar geleden opgezet om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven in de horeca.
De vrienden Fer Kok en Arno Kooy richtten zeventien jaar geleden De Prael op. Kok was bezig met het opzetten van een sociale firma om werk te creëren voor mensen met een psychische beperking. En in hun vrije tijd begonnen de twee vrienden steeds serieuzer bier te brouwen. Een combinatie tussen hobby en werk was snel gemaakt en inmiddels is De Prael uitgegroeid tot een gerenommeerde brouwerij met eigen restaurants op vier locaties. De Prael stamt uit Amsterdam, heeft daar twee vestigingen en is verder te vinden in Groningen en Den Haag.
Rendabel
In Den Haag worden de zaken geleid door Jan Koppen, de operationeel directeur. Hij biedt de gasten een proeflokaal voor het eigen bier, een restaurant en een cafégelegenheid. Er werken zestig mensen, waarvan vijftig met een afstand tot de arbeidsmarkt. “We zijn een sociale onderneming,” zegt Koppen. “Dat betekent dat we het als onze eerste taak zien om werkgelegenheid te creëren voor mensen die een steuntje in de rug nodig hebben. Maar we willen wel economisch rendabel zijn. We willen uiteindelijk onafhankelijk zijn van subsidies of andere vormen van ondersteuning.”
‘Kom een keer langs, dan ben je zo overtuigd!’
De Prael is zeker niet de enige onderneming die kansen biedt aan mensen met een arbeidsbeperking. In het hele land voldoen werkgevers uit de marktsector ruim aan de Banenafspraak en liggen ze op schema om in 2026 100.000 banen voor mensen met een arbeidsbeperking te hebben gecreëerd. De Prael neemt in dit inclusieve krachtenveld toch een bijzondere positie in, want haar doelgroep is moeilijker dan gemiddeld.
Elke doelgroep
Oorspronkelijk was De Prael bedoeld voor mensen met een zorgachtergrond,” zegt Koppen. Nog altijd zijn mensen met een zorgindicatie ruim vertegenwoordigd, maar de medewerkers komen ook uit het Praktijkonderwijs, de Sociale Werkplaatsen WSP’s, het UWV en de reclassering. “Wij zijn er voor elke doelgroep die moeite heeft. Wij willen de schakel tussen zorg en bedrijfsleven zijn. Idealiter doen mensen bij ons de basisvaardigheden op en stromen daarna door naar ander werk.”
Wie bij De Prael wil solliciteren, moet voornamelijk motivatie meebrengen. Algemene werknemersvaardigheden (op tijd komen, netjes gedrag onderling) en horecavaardigheden kunnen altijd aangeleerd worden. Daarvan is Koppen overtuigd. De Prael heeft een systeem opgetuigd om de medewerkers te ondersteunen. Als interne jobcoach biedt Koppen zelf begeleiding en er is ook een trajectbegeleider met een pedagogische achtergrond. De chefkok en de floormanager zorgen voor de werkinhoudelijke kant.
Taken uitsplitsen
Hoewel keuken- en horecawerk als behoorlijk stressvol bekend staan, lukt het De Prael om de werkprocessen zo in te richten dat de medewerkers er goed mee uit de voeten kunnen. Koppen: “Wij hebben de luxe om meer mensen in dienst te hebben dan een doorsnee horecabedrijf. We kunnen de taken dus wat meer uitsplitsen en het werk evenwichtig verdelen.”
Dankzij de begeleiding en de goede taakverdeling, scoort De Prael goed als het aankomt op het ontwikkelen van de medewerkers. “We werken met een doelgroep die over het algemeen weinig zelfvertrouwen heeft. Mensen hebben veel meegemaakt. Wij bieden ze in een beschermde omgeving de ruimte om dingen te proberen en misschien ook een keer onderuit te gaan. Wij helpen ze dan weer overeind. En dan, het klinkt misschien als een cliché, maar je ziet mensen echt groeien en ze laten je echt versteld staan van hun kunnen.”
‘Mensen laten je versteld staan van hun kunnen’
Alles bij elkaar
Anderhalf jaar geleden, bij de opening van de Haagse vestiging van De Prael, begon Koppen als operationeel directeur. Hij heeft een verleden in de horeca en deed ook al ervaring op als werkbegeleider en jobcoach. “Bij De Prael kwam voor mij alles bij elkaar. Ik vind het geweldig om mensen te helpen hun intrinsieke motivatie te vinden en hun mogelijkheden te ontdekken.”
De gasten van De Prael merken volgens hem niet dat hun biertje en hun sateetje zijn bereid door mensen die wat moeite hadden om aan het werk te komen. “Zo hoort dat toch ook? Wij leveren gewoon goede kwaliteit. Heel veel mensen hebben geen idee van wat een arbeidsbeperking betekent. Bijna iedereen heeft daar rare beelden bij, maar de doelgroep is divers en heeft echt veel te bieden.”
Eigen ogenKoppen roept collega-ondernemers dan ook op om mensen met een arbeidsbeperking de kans te geven. “Het is echt een toevoeging voor je bedrijf. Op talloze plekken kunnen mensen uit deze doelgroep nuttig werk verrichten en zo de andere collega’s taken uit handen nemen. En wie me niet gelooft, kom een keer bij ons langs en dan ben je zo overtuigd!”