Een bruisende campus. De plek waar praktijk, onderzoek en bedrijfsleven elkaar vinden. Een broedplaats met innovatieve hightechbedrijven. Ontsloten door een lightrail. Met intensieve woningbouw en alle benodigde voorzieningen. De gemeente Westland heeft ambitieuze plannen voor het Floragebied.
Tekst: Pascale Warners
Het Westland wil een wereldspeler zijn, met een campus die te vergelijken is met Silicon Valley. In het Ontwikkelingsperspectief Flora zijn de plannen uitgewerkt voor het gebied rond het huidige veilingterrein van Royal FloraHolland, het Mars-terrein en de Greenport Horti Campus. Op 20 januari discussiëren ondernemers en gemeente met elkaar over de invulling van dit gebied. Zo’n vijftig deelnemers wonen de online workshop Ruimtelijke Ontwikkeling bij van de gemeente Westland en VNO-NCW Westland-Delfland. Voor het Ontwikkelingsperspectief gaven de Westlandse ondernemers een jaar geleden al hun input. Nu dragen zij bij aan de volgende stap, het Masterplan.
Kruisbestuiving
“Het uitgangspunt is de campus”, zegt Bert Melles, programmadirecteur van het Floragebied. “Hier moet een technologische broedplaats ontstaan, waar kruisbestuiving plaatsvindt. Een plek waar de kennis geconcentreerd is rond robotisering, digitalisering en gezond leven. Met het World Horti Center hebben we al een clubhuis. Daar kunnen belangrijke bijeenkomsten plaatsvinden en kan de wisselwerking tot stand komen. Het gebied moet aantrekkelijk zijn om te werken en wonen. Om ook kenniswerkers uit andere steden te kunnen aantrekken, willen we het gebied ontsluiten met een lightrail tussen Maassluis en Den Haag. Bij de planontwikkeling staat het klimaat centraal. Daaruit volgen bepaalde randvoorwaarden voor bijvoorbeeld de stedenbouw. Het is een andere manier van denken.”
Imago
In verschillende breakoutsessies spreken de deelnemers over de campusontwikkeling, woningbouw, voorzieningen en de ligthrail. Is de lightrail bijvoorbeeld echt nodig? De ene groep stelt deze vraag ter discussie. De andere groep is ervan overtuigd dat deze onmisbaar is. Zijn de appartementen in de voorgestelde hoogbouw wel te betalen? Wat is dan de doelgroep? Kenniswerkers, jongeren of ouderen? Dit is een vraag waar nog over nagedacht zal moeten worden. En hoe staat het eigenlijk met het imago van het Westland? Is dit gebied in staat om innovatieve spelers aan te trekken? “Het imago van het Westland is in het buitenland goed voor elkaar”, zegt Stephan Weijers, teammanager gebiedsontwikkeling bij de gemeente Westland. “Misschien is het imago in eigen land wel minder dan in het buitenland. Dat is een aandachtspunt. Een belangrijke succesfactor voor de hightech campus in Eindhoven is dat één grote speler de regie pakte. Een stevige regie van de gemeente is nodig om het gebied van de grond te krijgen. Maar wel samen met onderwijs en bedrijfsleven.”
Internationaal sterk
“We moeten meer doen om onszelf te verkopen”, zo blijkt vandaag steeds weer. “Laten we met een wereldse blik naar dit vraagstuk kijken”, zegt Ferry van der Pal, directeur-bestuurder van Wonen Wateringen. “We timmeren internationaal wel flink aan de weg, maar vinden het lastig verbinding te krijgen met de eigen omgeving. We moeten aantonen dat we een aantrekkelijke locatie zijn om naartoe te trekken.” Melles haakt hierop in. “Misschien hebben we meer dan we ons realiseren. Met elkaar maken we het gebied groot. Als het imago verandert, willen mensen uit de omliggende steden hier werken. Het Westland is internationaal sterk en een van de motoren van de Nederlandse economie.”
Langetermijnvisie
Een van de gevaren bij gebiedsontwikkeling is volgens Melles ‘kokerdenken’. “Je hebt kritische vragen nodig. Ik ben blij met deze sessies en ideeën. We verwerken alles in een Masterplan en koppelen de resultaten terug in het najaar van 2022. Vanaf 2023 gaan we voorbereiden en bouwen. Voor het hele gebied en het openbaar vervoer is er een langetermijnvisie van vijftien tot twintig jaar.”