u
26 juli 2021

Verbijstering over afsluiting Haringvlietbrug

Werkgevers verbijsterd over gedeeltelijke afsluiting Haringvlietbrug
‘Een strop voor de economie in Zuidwest-Nederland’

De gedeeltelijke afsluiting van minimaal twee jaar van de Haringvlietbrug is onacceptabel. Een strop dreigt voor de Zeeuwse, Brabantse en Zuid-Hollandse economie. Ondernemersverenigingen VNO-NCW Brabant Zeeland, VNO-NCW West, TLN en Bouwend Nederland vragen minister Van Nieuwenhuizen dan ook met klem een oplossing te zoeken en de economische schade te beperken. Eric de Ruijsscher, voorzitter VNO-NCW Zeeland: “Zonder enig overleg wordt een cruciale verbinding tussen Zeeland, Brabant en Zuid-Holland afgesloten, terwijl er pas over 2 jaar wordt gestart met de renovatie. Absoluut onacceptabel. Dit moet echt anders.”

De Ruijscher vervolgt: “We snappen dat renovatie tijd en ruimte kost. De minister moet ook begrijpen dat het hoofdwegennet zoals de A29, de N59 en de A4 de levensaders zijn van onze regionale en lokale economieën. Dit plan leidt tot enorme verkeersinfarcten op andere toegangswegen en gaat echt ten koste van de economie in heel Zuidwest-Nederland. Rijkswaterstaat moet dus op zoek naar alternatieven.” De timing kan volgens de Zeeuwse werkgeversvoorman ook niet slechter. “A.s. maandag beginnen de schoolvakanties en krijgt Zeeland te maken met heel veel toeristen.”

Logistieke hotspot nummer 1
Ook bij West-Brabantse ondernemers zorgt de geplande afsluiting voor opschudding. Voorzitter Petra Franken van VNO-NCW Brabantse Wal: “West-Brabant is logistieke hotspot nummer 1 in Nederland. De as Antwerpen-Rotterdam is kritiek voor West-Brabant. Een langdurig knelpunt op de Haringvlietbrug is funest voor onze bereikbaarheid en dus economie.” De ondernemersverenigingen gaan ervanuit dat Rijkswaterstaat in afstemming met de lokale en regionale politiek en het bedrijfsleven op zoek gaat naar een oplossing. Het huidige alternatief kost de logistieke sector namelijk jaarlijks 53 miljoen euro, zo berekende TLN.   

Haringvlietbrug is zoveelste voorbeeld
Ook Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland, onderstreept de oproep. “Het is niet uit te leggen dat de belangrijke oeververbinding tussen Noord-Brabant, Zeeland en Zuid-Holland tot 2023 ontlast moet worden, zodat we de Haringvlietbrug veilig kunnen blijven gebruiken! Want pas over 2 jaar wordt gestart met de renovatie. In juni 2019 lieten we Sweco al scenario’s doorrekenen wat de overlast en kosten zouden zijn als de Moerdijkbrug, Ketelbrug of Haringvlietbrug onverwacht afgesloten moeten worden. De gevolgen zijn enorm.” Verhagen vervolgt: “Het is helaas geen uitzondering. Dit jaar de afsluiting van de Haringvlietbrug, vorig jaar instortende kademuren in Amsterdam en in 2016 was de Merwedebrug ook al maandenlang afgesloten voor zwaar verkeer,” somt hij op. “Keer op keer wordt pijnlijk duidelijk dat er structureel onvoldoende geld is om onze infra betrouwbaar, toekomstbestendig en veilig te houden. Dat roept de vraag op wat het kabinet de afgelopen jaren ondernomen heeft om dit te voorkomen. Extra geld voor onderhoud is hoognodig. Investeer nu extra in infrastructuur zodat Rijkswaterstaat Verkeersinformatie niet binnenkort het volgende lapmiddel hoeft aan te kondigen.” 

Gedeeltelijke afsluiting Haringvlietbrug
Drie weken geleden kwam de geplande afsluiting als een grote verrassing en doet veel stof opwaaien in Zuidwest-Nederland. De gedeeltelijke afsluiting naar 2×1-baans snelweg met 50 km/h is een nieuw knelpunt in een reeks van infraobjecten met achterstallig onderhoud, vergelijkbaar met de John s. Thompsonbrug en Sluis Weurt. De ondernemersverenigingen roepen de politiek dan ook op meer geld beschikbaar te stellen voor onderhoud en renovatie van bestaande infrastructuur, boven op de financiële middelen voor nieuwe infrastructuur.

Gerelateerde artikelen

Rijnland 28 oktober 2024

Leiden staat achter ZE zone

Metropoolregio Amsterdam 2 oktober 2024

Uit ons magazine: “Samen zoeken naar oplossingen”

Oostland 24 september 2024

Terugblik Miljoenenontbijt Oostland