Wat hebben cannabis, intiemproducten voor vrouwen en het redden van orka’s en dolfijnen met elkaar te maken? Als oprichter van Orange Pearl en stichting Groei en Bloei is Floris Koumans van alle markten thuis. “De rode draad is een betere wereld. Alleen maar met groei bezig zijn, is ontzettend dom.”
Tekst: Pieter van der Meulen
Met de middelbare school achter zich en het perspectief van dienstplicht voor zich, had Koumans medio jaren tachtig geen idee wat hij wilde met zijn leven. Hij vertrok naar Griekenland, werd visser en dacht na over zijn toekomst. “Ik was me zeer bewust van het belang van de beslissing die ik op dat moment nam. De richting die ik zou kiezen, zou de rest van mijn leven beïnvloeden. Ik hield van vissen vangen, hutjes bouwen, dat soort dingen. Als het hutje dan af was, weer doorgaan met het volgende project.
‘Ondernemerschap was een vies woord’
Dat is mijn aard kwam ik achter, daar had ik het meest plezier in. Als ik nu kijk naar wat ik altijd heb gedaan en nog steeds doe, is dat niet heel anders. Ik bouw merken, marktposities en patenten en daar omheen bedrijven. Toch is de keuze om te gaan ondernemen niet vanzelfsprekend geweest. Ondernemerschap was een vies woord toen ik opgroeide en startups bestonden helemaal niet. Studies om te leren ondernemen bestonden niet en in mijn kringen was het absurd om ondernemer te worden. Ik kom uit een gezin waarin iedereen een medische achtergrond heeft. Al drie generaties voor mij was iedereen arts. Maar ik droomde ervan om iets na te laten, om echt een footprint te maken. Daarvoor bleek ondernemerschap de enige optie voor mij.”
Intiemproducten voor vrouwen
Uit Griekse dagdromen over bijdragen aan een betere wereld groeide Orange Pearl, een verzameling van bedrijven met duurzame innovatie als gemeenschappelijke noemer. “Innovatie en duurzaamheid, het zijn modewoorden geworden. De inhoud moet centraal staan. Bij alles wat ik doe vraag ik me af: wat is de daadwerkelijke impact van dit project? Draagt dit écht bij aan een betere wereld? Uitgangspositie is dat het mes aan twee kanten moet snijdt. Dus het moet én een ecologische verbetering zijn, waar de wereld beter van wordt, én het moet economisch perspectief bieden. Het eerste idee was een alternatief voor antibiotica, dus toch nog zo’n beetje binnen het werkveld van mijn familie. Inmiddels is dat uitgegroeid tot een volwaardig alternatief voor antibiotica, 2QR. Het bevat werkzame elementen van de aloë-plant en speelt in op de groeiende resistentie van de mens tegen antibiotica. Dat is een grote bedreiging.” Zoals zoveel ideeën begon het klein en was de aantrekkingskracht en het groeipotentieel groot, vanwege de combinatie van filantropische en economische voordelen. Als kleine ondernemer zocht Koumans naar een ‘blue ocean’, een markt die nog niet werd gedomineerd door grote bedrijven. “De markt voor intiemproducten voor vrouwen, zogenaamde vaginale producten op natuurlijke basis, bood die mogelijkheid. Nu hebben we de grootste lijn in deze producten ter wereld, we zijn ook actief in landen als Irak en Iran en daar ook marktleider. Een typisch voorbeeld van een bedrijf dat positieve invloed heeft op het leven van mensen, de wereld een beetje beter maakt en kan concurreren op de wereldmarkt.”
Cannabis
Van sportprogramma’s voor gehandicapten opzetten tot het redden van orka’s en dolfijnen, Koumans heeft het allemaal gedaan. Momenteel is Orange Pearl onder meer bezig met Dutch Cannabis Processing, een startup die een uniek proces heeft ontwikkeld voor het verwerken van bloemen van industriële cannabis. “Cannabis heeft tal van gezondheids- en medicinale toepassingen. Vorig jaar heeft Dutch Cannabis Processing een wereldwijd patent verkregen. We zijn dit jaar gestart met 5 hectare biologische productie in Gelderland en een proeffabriek. Volgend jaar bouwen we die uit en gaan de markt op, zo snel mogelijk ook internationaal. Wij hebben alle kennis en kunnen veel betere producten leveren dan er nu bestaan op dit gebied, voor de helft van de prijs.
‘Door een gebrek aan visie hebben we onze hele voorsprong weggepist’
Door politieke lafheid en druk van de farmaceutische industrie wordt in Nederland veel te weinig ruimte gegeven aan de ruim bewezen positieve effecten van cannabis. Nederland was ooit koploper op dat gebied, in de Gouden Eeuw al, toen heel het land volgebouwd was het hennepplanten. Daarop hadden we een enorme markt kunnen bouwen maar we zien nu dat links en rechts landen ons inhalen. Door een gebrek aan visie hebben we onze hele voorsprong weggepist en hobbelen we achter de grote landen aan. Het innovatieve proces van Dutch Cannabis Processing past niet alleen in onze werk- en handelswijze, het sluit ook perfect aan op de tijdsgeest. Het is circulair, duurzaam, het genereert geen afval en is te realiseren in regio’s waar hennep wordt geteeld. We kunnen hoge kwaliteit leveren tegen een lage prijs en inspelen op behoeftes van de markt.”
Bloeien, niet groeien
“Als ondernemer is voor mij weinig ontwikkeling meer mogelijk, de uitdaging zoek ik nu in het verder uitbouwen van mijn gedachtegoed. Overal waar ik kwam, ging het eigenlijk altijd over groei. Maar groeien om te groeien is ontzettend dom. Groeien kost geld en energie. Het heeft alleen zin als je minstens gelijkwaardig aan die groei bloeit. Bloeien heeft te maken met identiteit. Waar sta je voor? Wat wil je uitstralen? Iedere organisatie heeft een bepaalde cultuur en die bepaalt het succes. Daarom vind ik bijvoorbeeld dat elk bedrijf een goed doel zou moeten steunen. Dat brengt zoveel positiviteit en alleen al nadenken over welk goed doel je verbindt aan je bedrijf zegt zoveel over je identiteit. Om dit besef zo breed mogelijk uit te dragen, heb ik de stichting Groei en Bloei opgezet. Bedrijven en organisaties kunnen ons inschakelen om groei én bloei te brengen. Het gaat om de kern uit jezelf en je organisatie halen. Voor iedereen is dat fundament anders. Wij bieden een netwerk aan ervaren ondernemers die langsgaan bij bedrijven en ze te ondersteunen. Op dit moment doen we dat zelfs kosteloos. Je ziet veel keihard werkende ondernemers die te weinig tijd nemen voor zichzelf, voor hun persoonlijke bloei. Waar mijn bedrijfsmatige advies is om te beginnen met je identiteit te bepalen door het adopteren van een goed doel, is het reserveren van voldoende ‘me-time’ mijn persoonlijke advies voor alle ondernemers. Zorg voor diepgang in je persoonlijke ontwikkeling en zorg dat je privé ook bloeit. Uiteindelijk is dat ook positief voor je bedrijf.”
Lees hier meer over Orange Pearl.