“Een jonge, innovatie ondernemer is vaak te verliefd op zijn eigen technologie. Hij denkt dat de markt zich wel aanpast”, Yousef Yousef, voorzitter van het VNO-NCW netwerk Groene Groener en lid van VNO-NCW Den Haag, weet uit eigen ervaring in welke valkuilen een ondernemer kan lopen als hij wilt opschalen.
Door Annemarie van Oorschot
Yousef is op 15 april gastspreker op het webinar Circular Economy Now van de provincie Noord-Holland. “Binnen het netwerk Groene Groeiers worden start ups echte ondernemers door de verhalen en adviezen van ervaren ondernemers in de wereld van de circulariteit en energietransitie. Ze ontdekken dat niet de hele wereld hun klant is, dat ze moeten focussen.”
Actieagenda
De provincie Noord-Holland heeft het webinar georganiseerd ter gelegenheid van de presentatie van haar actieagenda Circulaire Economie 2021-2025. Centraal staat de vraag hoe start ups in de provincie kunnen opschalen. De financiering is vaak de bottle neck, want wie wil investeren in een onbekende ondernemer met een onbekende innovatie? Gedeputeerde Zitta Pels benadrukt dat de provincie ondersteunende programma’s en subsidies heeft. “Binnenkort start de Ontwikkelingsmaatschappij Noord-Holland. Er is al 100 miljoen euro gereserveerd voor een groeifonds gericht op energietransitie en circulaire business cases. We koppelen dit fonds aan het nationale fonds Invest NL. De provincie ondersteunt de eerste, kleinere stappen in de opschaling, in de fase daarna komt de financiering (vanaf 5 miljoen euro – red.) van Invest NL, bijvoorbeeld voor het bouwen van een fabriek.”
Klanten
Om op te schalen heeft een Groene Groeiers volgens Yousef drie dingen nodig: investeringen, markting en klanten. “De activiteiten van het netwerk Groene Groeiers zijn gericht op matchmaking in het bedrijfsleven. We koppelen start- en scale ups aan grotere bedrijven. Een mooie match is bijvoorbeeld tijdens een van onze bijeenkomsten op 4 februari gemaakt tussen Obbotec en KLM. Obbotec heeft een nieuwe technologie ontwikkeld waarmee mixed plastic afval van de catering van KLM omgezet kan worden in groene energie. Die mixed plastic stromen worden nu nog verbrand. Een groot bedrijf als klant is een goede basis voor opschaling.”
Ook de overheid kan een goede launching customer zijn. Die moet bij de aanbestedingen kijken naar nieuwe technologieën en bedrijven en niet uitsluitend de veilige weg van het bekende gaan. “En zij moet rekenen met de totale prijs van een product, dus kosten voor circulair design en recycling meenemen. Want nu verliezen de duurdere circulaire producten het vaak van de lineaire.”