Metropoolregio Amsterdam
u
12 maart 2023

inflatie en prijsvorming

‘crimineel’ hoge winst van Albert Heijn over de ruggen van onderbetaalde werknemers en immer hoge worden prijzen voor de consument. Aldus Lilian Marijnissen

Voor Lilian Marijnissen is dit natuurlijk een schot voor open doel met de huidige provinciale staten verkiezingen. Maar heeft ze nu wel of niet gelijk. Achter de voordeur van Albert Heijn kan ik niet kijken maar achter mijn eigen voordeur kan ik wel kijken.

Prijs is onderdeel van de zgn marketingmix bestaat uit de (bekende) 4 p’s; product, plaats, promotie en prijs. Prijs is het meest gecompliceerd. Prijs moet consistent zijn met de andere 3 p’s maar moet ook rekening houden met de doelstelling van de organisatie (bijvoorbeeld winstoptimalisatie) maar ook met de kostprijs.

De kostprijs is o.a. door Corona inderdaad gestegen. Zelf importeer ik hardhout uit Zuid Amerika en de kosten van container vervoer en alle andere vracht vervoer zijn hoger geworden. Ook de grondstof zelf (bomen) is duurder geworden vanwege eisen t.a.v. certificering (bureaucratische kosten), brandstof om alles de verwerken en (daardoor) personeelskosten. Inmiddels zijn de financieringskosten ook gestegen door de gestegen rente. Aldus: het hardhout wat ikzelf importeer is zeker in prijs gestegen.

De gestegen kostprijs van het product is slechts een deel van het verhaal. Ik breng het hardhout op de markt met een gewenste winstmarge en dan blijkt dat de prijs van de concurrent 30% hoger is. Misschien is de concurrent inhalig (‘crimineel’ in de woorden van Marijnissen), misschien is de kostprijs hoger, de concurrent zal het mij niet zeggen. Resultaat is niettemin dat de consument vraagtekens plaatst bij de kwaliteit van het hardhout wat ik aanbiedt. Ik ben dus – vanwege mijn propositie (hoogwaardig hardhout) – verplicht om de prijs te verhogen. Ik ben namelijk bij de prijs van een Lada niet geloofwaardig in de ogen van de klant als ik beweer dat de kwaliteit beter is dan een Audi.

Daarnaast snijd ik mijzelf andermaal in de vingers doordat ik het grootste gedeelte van het jaar ben uitverkocht. De prijs is daarom niet ‘optimaal’ of ‘in balans met de markt’. Conclusie: ik verhoog de prijs om in overeenstemming met de concurrent te zijn (en daarnaast niet het verwijt krijg te horen dat ik de markt ‘verziek’), en ik verhoog de prijs ook om tegemoet te komen aan de perceptie van de klant.

Ben ik dan inhalig, crimineel? En wat zou de oplossing kunnen zijn? De oplossing is simpel volgens de wetten van vraag en aanbod. Als er een partij is die zo ontzettend veel geld verdient, dan wekt dat de interesse van andere partijen waardoor er meer concurrentie ontstaat. Hierdoor gaat de prijs dan weer omlaag. Marijnissen zou het liefst een prijslimiet stellen op de producten (al dan niet een basismandje genoemd). De resultaten laten zich in Venezuela zien: Lege schappen in de officiële winkels en op de zwarte markt nog hogere prijzen.

In mijn eigen geval kan ik me de dus de vraag stellen wat ikzelf zou doen om die prijzen naar beneden te doen komen. Is dat goedkoop met de woorden strooien ‘criminele winst’, ‘inhalig’ en ‘rupsje nooit -genoeg’, of wellicht een analyse te maken van obstakels voor het toetreden van nieuwe aanbieders? Door de steeds verdere verplichting van regels, certificaten, documentatie maar ook (daardoor) extreem hoge instapprijzen voor het kopen van een opslag loods etc etc, is de kans dat er meer concurrentie komt op de hardhout -markt minimaal. Hierdoor zal de prijs zeker niet dalen. Met andere woorden; het zijn niet de bedrijven die inhalig zijn en daardoor schuldig zijn aan de steeds hogere prijzen maar het speelveld wat gecreëerd wordt door mensen zoals Marijnissen.

Gerelateerde artikelen

Metropoolregio Amsterdam 2 oktober 2024

Uit ons magazine: “Samen zoeken naar oplossingen”

Metropoolregio Amsterdam 19 september 2024

Geslaagd Miljoenenontbijt in Amsterdam

Metropoolregio Amsterdam 4 juli 2024

Even voorstellen: Leo le Duc

Regio Rotterdam 11 juni 2024

Mantelzorg en het geheim van Aafje