Regio Den Haag
u
10 oktober 2024

Uit ons magazine: “Mensen willen gezien worden”

Karima el Bouchtaoui is bestuurslid bij VNO-NCW regio Den Haag, met de portefeuille diversiteit en inclusie, en directeur van Ocullus. Haar bedrijf is expert op het gebied van competentiegericht werven en selecteren. Ocullus verzorgt trainingen over divers werven en inclusief leiderschap, maar voert ook zelf opdrachten uit rondom werving en selectie.

Dit is een artikel uit ons magazine. Bekijk hier de volledige uitgave!

Foto: Frank Jansen

“Ik ben al jaren bezig met diversiteit en inclusie, dat is echt mijn passie. Ik heb het gevoel dat ik op deze manier de wereld om me heen een stukje beter kan maken. Ik heb zelf misschien wel harder moeten werken dan anderen om ergens te komen, terwijl ik vind dat iedereen dezelfde kansen moet hebben. Het kwam voornamelijk doordat men mij als anders zagen. Ik was de enige Marokkaanse vrouw op de hele afdeling. Ik vind het mooi dat wij een direct verschil kunnen maken bij organisaties door ze op een andere manier naar de arbeidsmarkt te laten kijken, of zelf potentiële werknemers aan te dragen die ze anders niet bereikt hadden. Ik zie namelijk dat bedrijven veel mogelijke doelgroepen niet in beeld hebben, terwijl er genoeg talent rondloopt!”

“Wij krijgen genoeg opdrachten, dus je zou denken dat bedrijven al hard bezig zijn met een inclusieve werkomgeving. Maar eerlijk gezegd gebeurt er nog te weinig. Mensen willen gezien worden. Dat betekent dat je ervoor moet zorgen dat kandidaten zich veilig voelen om te solliciteren en nieuwe werknemers zich ook echt welkom moeten voelen binnen je organisatie. Ook als je kandidaten afwijst, moet dat op een eerlijke manier gebeuren. Zo schep je de voorwaarden om mensen beter te bereiken.”

“Wij werken volgens methoden die wetenschappelijk bewezen zijn. Zo werkt het om functieomschrijvingen korter te maken of slechts vijf eisen te stellen en je ook in het gesprek aan die vijf eisen te binden. Voor elke eis kun je een toetsingsvraag stellen, dan heb je een CV niet meer nodig. Als je de juiste verwachtingen schept over welke vaardigheden nodig zijn voor een bepaalde functie, krijg je ook de juiste kandidaten. Vaak zijn bedrijven heel specifiek op zoek naar bepaalde ervaringen of opleidingen. Dan is de groep mogelijke kandidaten al erg klein. Kijk dus niet waar wie iemand is, maar naar wat hij kan. Wees ook duidelijk over welke voorwaarden je zelf stelt: betekent flexibiliteit bijvoorbeeld dat je ook ’s nachts beschikbaar moet zijn? Zorg dat je daar helder over bent.”

“Het belangrijkste is: leer jezelf kennen. In je hoofd heb je soms een erg specifiek beeld van wie je zoekt, terwijl dat op papier minder helder is. We zijn altijd op zoek naar mensen die op ons lijken. Het zit in onze natuur om mensen te zoeken bij wie je je veilig voelt. Je hebt meteen een eerste indruk van iemand, of een klik. Maar dat zegt niets over iemands kwaliteiten. Soms zie je pas dat een ander profiel ook goed binnen je team past, wanneer je het een kans geeft. Een klik kan ook later nog ontstaan als je moeite doet om iemand beter te leren kennen. Dat kan spannend zijn, maar het zorgt voor nieuwe invalshoeken en creativiteit. Competentiegericht werven zorgt echt voor het aantrekken van kwalitatief betere matches. Waardoor je een bredere doelgroep aantrekt en geen last meer hebt van schaarste op de arbeidsmarkt. Je presenteert je op deze manier als een aantrekkelijke werkgever, waar talenten graag willen werken. Dus het zorgt voor een innovatieve organisatie en voor betere wervingsresultaten. Dat staat vast en ik hoop dat bedrijven daar hun voordeel mee doen!”

Gerelateerde artikelen

Regio Den Haag 23 april 2024

Nieuw bestuurslid VNO-NCW regio Den Haag