Rijnland
u
2 november 2023

Uniek bezoek aan de Corbulotunnel op de Rijnlandroute!

 

Op een wat druilerige woensdagmiddag druppelen 20 personen, waaronder ondernemers en voorzitters van diverse plaatselijke ondernemersverenigingen,  het bezoekerscentrum van de Rijnlandroute binnen. Na de ontvangst met koffie en thee worden ze van harte welkom geheten door Martijn van Pelt, voorzitter van VNO-NCW Rijnland. “We hebben ons als VNO-NCW lang ingezet voor de komst van de Rijnlandroute. Mijn voorganger Jan Versteegh is daar ook veel mee bezig geweest.” In 2005 zijn de verkenningen naar het huidige project begonnen, maar de eerste gesprekken over een dergelijke route zijn al 60 jaar oud. In 2014 is het besluit tot aanleg genomen, waarna de aanleg in 2017 kon beginnen. “Het traject heeft lang geduurd, maar het is goed om te begrijpen waarom projecten als deze lang kunnen duren. Daarom is het mooi dat we hier vandaag te gast mogen zijn”, stelt Martijn.

Vervolgens laten onze gastvrouwen van deze middag, Margit Dokter en Cynthia Verloop, een filmpje zien over de Rijnlandroute, waaruit blijkt dat door de jaren heen met veel betrokkenen is gesproken om de route zo goed mogelijk in het landschap en in de natuur te laten passen. Het totale project is begroot op ongeveer een miljard euro. Dat is een hoop geld, maar de route is essentieel voor de regio Holland Rijnland. Hier wonen en werken ruim 550.000 mensen en dit aantal blijft toenemen. Investeren in projecten als deze is daarom van groot belang.

Een belangrijk onderdeel van dit project is de Corbulotunnel: een weg van bijna 2,5 kilometer tussen de A4 bij Leiden en de A44 bij Wassenaar. Deze middag krijgen we alvast een exclusief kijkje in de tunnel, die in de zomer van 2024 zal openen. Daarvoor is het wel nodig dat iedereen veiligheidskleding aantrekt. De outfits vallen wat ruim en leiden tot de nodige hilariteit en een selfie hier en daar.

Met een kleine bus rijden we de tunnel in. Omdat er nog maar 15 km/u gereden mag worden in plaats van de 80 km/u die hier straks geldt, is er genoeg tijd voor uitleg. Zo leren we dat de tunnel op 30 meter diepte ligt en eigenlijk ‘drijft’ (volgens de Wet van Archimedes, voor wie die kent), maar ook dat de tunnel is vernoemd naar een Romeinse generaal in het jaar 47 na Christus opdracht gaf voor het aanleggen van een kanaal tussen de Rijn en de Maas. Ook toen werd er al innovatieve infrastructuur aangelegd!

Midden in de tunnel maken we een kleine tussenstop om beter rond te kunnen kijken. Uiteraard worden er veel foto’s gemaakt, die je overigens meteen online kan zetten: het bereik is verrassend goed in de tunnel. Ook de journalist van omroep Sleutelstad die vanmiddag aanwezig is, kan mooie beelden maken in de tunnel. De groep krijgt meer te horen over hoe de tunnel is aangelegd en hoe de veiligheid is gegarandeerd: 28 ventilatoren kunnen bijvoorbeeld rook uit de tunnel blazen en zuigen in geval van brand. Ook staan er iedere 50 meter noodhulpkasten en is er een nooduitgang, waar we ook even binnen kunnen kijken. De vloer hier is zelfs naaldhakbestendig, maar de aanwezigen stellen goede vragen over toegankelijkheid voor bijvoorbeeld mensen met een rollator of rolstoel.

Na deze tussenstop rijden we de tunnel weer uit en draaien we de andere baan op om even stil te staan bij de ingang van de tunnel, terwijl er een paar druppels regen op onze bouwhelmen vallen. We staan nu voor de rechterbuis, omdat we in Nederland vanuit het westen naar het oosten kijken. West als beginpunt, dat klinkt ons bij VNO-NCW West als muziek in de oren! Aan deze westkant zijn ook balken boven de weg aangelegd als zonwering, zodat je ‘s ochtends niet recht tegen de zon in kijkt wanneer je in oostelijke richting rijdt. Er wordt zelfs natuurlijk zonlicht toegelaten in de tunnel via reflectoren die boven de tunnel staan.

Er is nog veel meer te vragen en te vertellen, maar we moeten snel weer door om op tijd de tunnel uit te zijn. Terug in het bezoekerscentrum is er tijd om nog even rond te kijken in de informatieruimte waar bijvoorbeeld aan de hand van een maquette het technische systeem van de tunnel wordt uitgelegd. Inmiddels is het bijna 16.30 uur en dus is het op deze woensdagmiddag tijd voor de alcoholvrije borrel, waar de aanwezigen met elkaar na kunnen praten over het informatieve bezoek.

Het verslag van omroep Sleutelstad is hieronder te vinden. Daarnaast maakt Omroep West regelmatig een journaal over de Rijnlandroute, waarvan de laatste versie ook hieronder te zien is.

Gerelateerde artikelen