VNO-NCW West roept op tot het verlengen van de gedoogregeling C-rijbewijzen tot het blijvend juridisch kader is vastgesteld. De gedoogregeling, die ervoor zorgt dat een bestuurder ook met een B-rijbewijs in een zwaardere elektrische bestelauto mag rijden, is slechts een half jaar verlengd tot 1 juli 2024. Een zwaar besluit voor alle organisaties die investeringen hebben gedaan in de verduurzaming van hun wagenpark en die hierdoor geraakt worden, maar ook voor de transitie naar duurzame stadslogistiek.
Met de huidige gedoogregeling mogen bestuurders met een B-rijbewijs een elektrische bestelauto besturen tot maximaal 4.250 kg. Hiermee krijgt deze groep een vrijstelling voor het C-rijbewijs, dat normaal gesproken boven de 3.500 kg verplicht is. De hogere gewichtsgrens is nodig om het extra gewicht van de batterijen van elektrische busjes te compenseren zodat er geen verlies van laadvermogen is. De gedoogregeling, die ervoor zorgt dat bestuurders ook met een B-rijbewijs in een zwaardere elektrische bestelauto mogen rijden, wordt slechts met een half jaar verlengd tot 1 juli 2024. Wanneer ervoor gekozen wordt om het toelaatbare maximum gewicht van de voertuigen te verlagen naar 3.500 kg, betekent dat in de praktijk bijna een halvering van het laadvermogen en daarmee verlies van efficiëntie. Bovendien wordt verwacht dat de verkoop van nieuwe elektrische bestelauto’s hierdoor stil komt te liggen, wat de verdere verduurzaming van binnensteden en winkelgebieden vertraagt.
De volledige oproep is hier te lezen. Deze oproep is een initiatief van VNO-NCW West. Meerdere organisaties hebben zich reeds aangesloten bij deze oproep en binnenkort zullen er nog meer volgen. Organisaties worden van harte uitgenodigd om deze oproep te ondersteunen. Na aansluiting van nog enkele organisaties zal deze oproep breder uitgerold worden.