u
11 december 2023

VNO-NCW West: “Verleng gedoogregeling vrijstelling C-rijbewijzen voor langere periode!”

 

Net als de mobiliteitssector is VNO-NCW West onaangenaam verrast door de landelijke beslissing om de huidige vrijstellingsregeling voor het besturen van een elektrische bestelauto met een C-rijbewijs niet langer te gedogen. De gedoogregeling, die ervoor zorgt dat bestuurders ook met een B-rijbewijs in een zwaardere elektrische bestelauto mogen rijden, wordt slechts een half jaar verlengd tot 1 juli 2024. Een zwaar besluit voor ondernemers die investeringen hebben gedaan in de verduurzaming van hun wagenpark die hierdoor geraakt worden, maar ook in het vertrouwen in de overheid die de transitie naar duurzame stadlogistiek zal moeten faciliteren.

Breed draagvlak

Op 28 september 2023 is in de Tweede Kamer de motie-Van Ginneken met overgrote meerderheid aangenomen, waarin werd verzocht de tijdelijke vrijstelling voor rijbewijs C-plicht voor zero-emissie bedrijfsvoertuigen te verlengen totdat er een blijvend Europees kader is vastgesteld. Met de voorgestelde verlenging tot juli 2024 lijkt het OM geen rekening te houden met het brede draagvlak in het parlement. Momenteel werkt VNO-NCW West samen met gemeenten, lokale ondernemersverenigingen en brancheorganisaties in verschillende regio’s om de overgang naar de zero-emissie zones zo goed mogelijk te laten verlopen.

Noodzaak verlenging

Met de huidige gedoogregeling mogen bestuurders met een B-rijbewijs een elektrische bestelauto besturen tot maximaal 4.250 kg. Hiermee krijgt deze groep een vrijstelling voor het C-rijbewijs, dat normaal gesproken boven de 3.500 kg verplicht is. De hogere gewichtsgrens is nodig om het extra gewicht van de batterijen van elektrische busjes te compenseren zodat er geen verlies van laadvermogen is. Wanneer ervoor wordt gekozen om het toelaatbare maximum gewicht van de voertuigen te verlagen naar 3.500 kg, betekent dat in de praktijk bijna een halvering van het laadvermogen en daarmee verlies van efficiëntie. Bovendien wordt verwacht dat de verkoop van nieuwe elektrische bestelauto’s hierdoor stil komt te liggen, wat de verdere verduurzaming van binnensteden en winkelgebieden vertraagt. Het is noodzakelijk om de huidige vrijstelling voor rijbewijs C-plicht te verlengen totdat er een blijvend Europees juridisch kader is vastgesteld, juist nu ondernemers volop investeren in duurzame mobiliteit, en zo efficiënt mogelijk moeten rijden om de volgeladen accu’s volledig te benutten.

Oproep aan lokale overheden

Op het moment heerst er al een tekort aan geschikte elektrische busjes om de duurzaamheidsambities van de gemeentes, die veel ondernemers overigens ook onderschrijven, te vervullen. Daarnaast zal het tekort aan bestuurders met een C-rijbewijs hier ook door toenemen. Daarom doet VNO-NCW West een oproep aan lokale overheden om gezamenlijk richting het Rijk en de Tweede Kamer op te trekken, en de regeling alsnog voor een langere periode te verlengen.

Mocht je vragen hebben over het beleid en de invoering van duurzame stadslogistiek, dan kun je contact opnemen met Roel Yska via Yska@vno-ncwwest.nl.

Gerelateerde artikelen