Of Hubbel met elektrische bestelbussen in Antwerpen gaat rijden is nog de vraag. Maar de recente economische missie naar België was hoe dan ook een succes volgens Robert Medenblik, voorzitter van VNO-NCW regio Den Haag en directeur van de Nederlandse marktleider in zero-emissie stadslogistiek. “We hebben contacten gelegd die zeker een vervolg gaan krijgen.”
Tekst: Hans Oerlemans
Beeld: PHNX AGENCY © Ministerie van Buitenlandse Zaken
Op 28 mei reisde hij samen met operationeel directeur Koen Idzenga af naar Antwerpen. Zero-emissie stadslogistiek was een van de thema’s tijdens de driedaagse missie naar België onder leiding van minister Schreinemacher van Buitenlandse Handel en voorzitter Ingrid Thijssen van VNO-NCW. “Het was een vol programma, maar dat moet ook. Je wilt er alles uithalen. We hebben in korte tijd veel geleerd. De urgentie om zero-emissie stadslogistiek in te voeren is in België even groot als bij ons. Steden kampen met slechte bereikbaarheid en een slechte luchtkwaliteit. Dat wordt alleen maar erger. Maar de politiek-bestuurlijke inrichting is veel complexer. Beslissingen komen anders tot stand. Dat valt moeilijk te doorgronden voor een buitenlandse partij.”
België heeft nog geen beleid om zero-emissie zones verplicht te stellen. Ondernemers voelen daarom minder noodzaak om actie te ondernemen, terwijl de combinatie zero-emissie en gebundelde stadslogistiek Hubbel uniek maakt. Waren jullie te vroeg?
“Zeker niet,” zegt Idzenga. “Zoals wij stadslogistiek organiseren, bestaat daar nog niet of nauwelijks. Ondernemers en andere stakeholders die we spraken, waren ervan overtuigd dat de logistiek naar en binnen steden radicaal anders moet. De oplossing is een bundeling van leveringen bij een hub aan de rand van de stad in plaats van dat elke transporteur of leverancier zelf de stad inrijdt. Je kunt zeker vijf vervoerbewegingen vermijden door hetzelfde volume gebundeld te bezorgen met één Hubbel-voertuig. Vervoerders willen ook niet dat hun chauffeurs steeds meer tijd verliezen door slechte bereikbaarheid. Allemaal zeer herkenbaar voor de Belgen.”
Denken jullie al aan vervolgstappen?
Medenblik: “Ik zie zeker kansen, maar als zero emissie vervoer in Nederland een niche is, dan is het in België nu nog een niche in een niche. De interesse is er. We hebben contacten gelegd die een vervolg gaan krijgen. Toch kijk ik er nu iets anders tegenaan dan voor de missie. Een eigen vestiging starten, is voorlopig misschien een brug te ver. Je kunt ook eerst samenwerking zoeken met een local hero die de markt kent en een goed netwerk heeft. Dan krijgen we sneller voet aan de grond.”
Idzenga: “Dat verschilt niet zoveel van onze strategie in Nederland. We willen in alle steden waar een zero-emissie zone komt een Hubbel-vestiging openen of samenwerken met een partner die al actief is in de regio. Door onze ervaring met het concept hebben we een voorsprong en een schat aan kennis. Daarom is Hubbel overal een interessante partner.”
Internationale uitbreiding gaat er zeker komen?
Medenblik: “Ja, dat is wel onze ambitie. Duitsland en België komen het eerst in beeld. Tijdens de missie boden de Nederlandse ambassade in Brussel en het consulaat-generaal in Antwerpen ondersteuning aan bij het verkennen van de markt. Daar maken we graag gebruik van. Het was overigens een perfect georganiseerde missie met een mix van bedrijfsbezoeken, het Climate Tech Forum 2024, presentaties en match making. Voor ons de eerste keer, maar zeker voor herhaling vatbaar. Het ging mij vooral om kennis opdoen en onze visie valideren. Wat is de stand van de stadslogistiek in België? Hoe wordt er gereageerd op ons concept? Daarom lijkt mij een missie naar pakweg China ook interessant, hoewel daar niet snel Hubbel-voertuigen zullen rijden.”